USM ULTIMATE UTOMHUS 2024

Viktiga länkar:

Adresser:

Skollogi: Västerhöjd Gymnasium, Gymnasiegatan 1, 541 31 Skövde .

Karstorps Fotbollsplaner:  Karstorp, 549 60 Skövde .

Gratis parkering finns vid planerna och vid skolan. 

Skollogin är öppen från fredag kl 21:00 och stänger söndag kl 17:00.
          


Frukost, lunch & middag:

Samtliga måltider serveras i tältet vid planerna i Karstorp. 

Frukost:
Lördag: 08:30 – 10:00.
Söndag: 07:30 - 09:00 

Lunch:
Lördag och söndag: 11:30 - 13:30. 


Busstider

Lördag 7 september:
Avg Västerhöjdskolan 8:15, ankommer Karstorp 8:30
Avg Karstorp 19:00,  ankommer Västerhöjdsskolan 19:15

Söndag 8 september:
Avg Västerhöjdskolan 7:15, ankommer Karstorp 7:30
Avg Karstorp 17:00,  ankommer Västerhöjdsskolan 17:15

Mölnlycke och Stockholm har bokat buss. 


Streaming:

Samtliga matcher streamas på www.SolidSport.com/ulticasts.

Kontakt:

Mattias Ahlgren
Mobil: 0725-108016
Mail: mattias.ahlgren@ultimatesweden.se

Tävlingsledning:
Mattias Ahlgren
Karin Sundström

Tävlingsformatformat:

U14: 6 lag
1: Gruppspel: (fem matcher/lag)
2: Placeringsmatcher efter ställning i tabell:

U17: 9 lag
1: Tre grupper om tre lag (två matcher/lag)
2: Power Pools 3 x gruppettor till grupp D, 3 x grupptvåor till grupp E, 3 x grupptreor till grupp F (två matcher/lag).
3: Kvartsfinaler: Samtliga lag utom F3.
4: Placering 7-9: Grupp G, bestående av F3 och de två lägst seedade kvartsfinalförlorarna.
5: Placering 5-6: Direktmöte de två högst seedade kvartsfinalförlorarna.
6: Placering 1-4: Semifinaler och placeringsmatcher  

U20: 4 lag
1: Gruppspel, dubbelmöte (sex matcher/lag)
2: Placeringsmatcher efter ställning i tabell:


Regler

  • Samtliga matcher spelas till 13 poäng.
  • Tidstak 30 minuter, 
  • 1 time out á 1 minut per halvlek/lag.
  • Halvlek och sidbyte efter 7 poäng/mål eller 15 minuter, då bara byte sida och avkastare, ingen halvlekspaus
  • Tid mellan mål: Offence ska vara redo efter 60 sekunder, defence efter 75. 

Vid tidstak:

  • Om matchtiden går ut under pågående mål spelas målet färdigt.
  • Matchen är därefter slut om ett lag har gjort 13 poäng
  • Annars fortsätter matchen och spelas då till ett mål mer än det ledande lagets antal mål. Inget "PagaCap": Spela klart matchen. 
  • Nytt mål startar omedelbart efter att ett mål har gjorts.

Rapportera Spirit of the Game

  • Spirit of the game: Rapporteras direkt efter match via denna länk
  • Lag som inte rapporterat SOGT får inte starta nästa match


Rankingkriterier/tiebreakers

B3.1. Efter gruppspel där alla lag har spelat mot varandra, ranka alla lag i varje grupp efter antal vunna matcher.

B3.2. Om lag hamnar på samma ranking, ranka dessa lag genom att använda rankingkriterierna.

B3.3. Varje rankingkriterium ska användas för att ranka alla lag med samma ranking, inte bara för att fastställa det högst rankade laget.

B3.3.1. Om alla lag fortfarande har samma ranking efter att ett rankingkriterium har tillämpats, gå till nästa kriterium.

B3.3.2. Om inte alla lag fortfarande har samma ranking, men en eller flera undergrupper av lagen fortfarande har samma ranking, separera dessa undergrupper från rankingen. Varje undergrupp rankas sedan separat, med början från det första rankingkriteriet.


Rankingkriterier, i ordning:

1. Antal vunna matcher där enbart matcher mellan lag med samma ranking räknas.

2. Minst antal uppgivna matcher (“walk-over”).

3. Målskillnad där enbart matcher mellan lag med samma ranking räknas.

4. Målskillnad där matcher mot alla gemensamma motståndare räknas.

5. Antal gjorda mål per match, där enbart matcher mellan lag med samma ranking räknas.

6. Antal gjorda mål per match, där matcher mot alla gemensamma motståndare räknas.

7. Varje lag utser en spelare som ska kasta en disc från bakom den främre målzonslinjen till den bortre brickpunkten på en matchplan med ordinarie mått. Kastordning bestäms slumpartat genom “disc-singling” eller liknande. Lag rankas i turordning efter avstånd från där varje disc stannat till brickpunkten, från närmast till längst bort.